Blatný vrch

Blatný vrch (Šumná) / Plattenhausen (1 367 / 1 376 m. n. m.)
 
Blatný vrch je dvojvrchol. Česká vrcholová plošina je situována do nadmořské výšky 1 367 metrů a bavorská vrcholová plošina se nachází v nadmořské výšce 1 376 metrů. Mezi oběma vrcholovými plošinami v sedle probíhá státní hranice, děje se tak v nadmořské výšce 1 370 metrů v úseku hraničních znaků č. 27 až 27/4. Nadmořská výška 1 370 metrů dělá z hraniční vrstevnice, společně s vrcholem Velké Mokrůvky, nejvyšší kótu Plzeňského kraje.
 
Na českých svazích Blatného vrchu pramení Roklanský potok a Březnický potok, k okrajům svahů je situována Vrchová slať a Blatenská slať. Na bavorských svazích Blatného vrchu pramení přítoky, které se dole v údolí připojují k řece Grosse Ohe. Blatný vrch je při státní hranici oddělen z obou stran mělkými sedly. Do hraničního severozápadního sedla (oddělující svahy hory V Koutě) je situována Kruhová slať, která je tvořena malým vrchovištěm s mrazovou formou smrku. Do hraničního jihovýchodního sedla (oddělující svahy Špičníku) je situována Špičácká slať, která převážně zasahuje do Bavorska a je tvořena vrchovištěm s klečí borovice a smrčinou.
 
Z geografického hlediska je Blatný vrch výrazným sukem se zbytky zarovnaného povrchu ve vrcholové části. Svahy na české straně jsou mírné, svahy na německé straně jsou velmi prudké. Vrcholová plošina s četnými balvany a sutí je odlesněna s výjimkou několika uskupení smrků na německé straně. U jedné takové partie smrků je skupina tří plochých skalek, právě k nim je situován nejvyšší bod německé vrcholové plošiny. Česká vrcholová plošina má geodetický bod s letopočtem osazení 1948.
 
Na západním svahu Blatného vrchu (v prostoru kóty Bärenlochriegel), u hraničního znaku č. 26/10, je na bavorské straně hranice viditelný křížek s tabulkou. Pietní místo upomíná na rok 1963, kdy v těchto končinách zahynuli dva českoslovenští piloti na svých strojích. Dne 20. června 1963 v odpoledních hodinách z letiště Líně u Dobřan vzlétl tříčlenný roj letounů Mig-15 ve složení npor. Dostál (vedoucí roje), por. Šrotýř a npor. Beran. Měli úkol provést přelet na trati Nepomuk-Brno-Piešťany-Košice ve výšce 500 metrů. Krátce po zahájení akce vedoucí roje ztratil orientaci - omylem nalétl na železniční trať Přeštice-Klatovy místo dráhy Blovice-Nepomuk. Vlivem nepřízně počasí a vzhledem ke stoupajícímu terénu, se prostor mezi zemí a základnou oblačnosti neustále zužoval. V prostoru Železné Rudy již byli letci v cárech mraků. Krátce po přeletu Železné Rudy vstoupila skupina do vzdušného prostoru Německé spolkové republiky (je zřejmé, že chtěli sledovat železniční trať až do Bavorska). V prostoru bavorského města Zwiesel vzlétla skupina do mraků. Npor. Beran se od ní odpoutal, vystoupal nad mraky a pomocí prostředků zaměřovací služby byl doveden zpátky do Dobřan. Tímto se zachránil. Zbylá dvojice (npor. Dostál a por. Šrotýř) v prostoru města Zwiesel změnila směr letu na východ a nízkým letem v údolích opustila německý vzdušný prostor směrem do Československa. Náš systém protivzdušné obrany tyto dva cíle zachytil a ze tří základen byly proti nim zvednuty čtyři bojové stroje. Po identifikaci, že nejde o nepřátelské letadlo, byla akce zrušena. Npor. Dostál krátce po přeletu do ČSSR změnil kurz na jih a tak se dvojice začala po hřebeni v cárech oblačnosti opět přibližovat ke státní hranici. Před 16. hodinou se v prostoru Blatného vrchu před oběma stíhači najednou objevily stromy. Piloti nestačili zareagovat a vysokou rychlostí vlétli do lesa. Prvotní zachycení o stromy proběhlo ještě na českém území, oba stroje dopadly těsně za státní hranici do Bavorska, kde v lese vytvořily asi 300 metrů dlouhý průsek. Co se dělo bezprostředně po pádu obou letadel? Zdeněk Debnár vzpomíná na svého strýce, který sloužil v té době na útvaru ve Kvildě. „Měli bojový poplach a vtrhli na německou stranu, za hranici. U trosek se střetli s německými pohraničníky. Chvíli na sebe mířili zbraněmi - Němců bylo jen pár a s puškami, naši měli samopaly a bylo jich minimálně třicet. Němci potom ustoupili, aby se naši mohli dostat k troskám. Piloti už nežili, ale velitele zajímaly jen mapy co měli při sobě - jak je našli, okamžitě se vrátili na naši stranu. Ty vojenské mapy byly důležité než cokoliv jiného. Až později, pár dní po události, se obě strany dohodly na oficiálním otevření hranice - koridoru pro vyzdvihnutí těl a jejich převoz na naši stranu. Těla byla u nich na útvaru a byla velmi přísně střežena, nikdo je nesměl vidět.“ Na místě bylo německými orgány pořízeno autentické video, které je ke stažení na konci této stránky. Tehdejší průsek v lese je dodnes zřetelný - po kůrovcové kalamitě na výkusu lesa vyrostl mladý smrkový porost.
 
 
OBRAZOVÁ GALERIE K TÉMATU: hora (1), vedení státní hranice na vrcholu (2-3), český vrchol (4-18), bavorský vrchol (19-33), pomník (34-40), fotografie k události z roku 1963 (41-44, z toho státní hranice s mezníkem 26/9 v popředí a 26/10 v pozadí 41, státní hranice s mezníkem 26/10 42, pietní akt u těl pilotů přenesených na naše území 44, zdroj 41 a 44: Vojenský ústřední archiv, zdroj 42: Bayerischer Rundfunk).
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg
21.jpg
22.jpg
23.jpg
24.jpg
25.jpg
26.jpg
27.jpg
28.jpg
29.jpg
30.jpg
31.jpg
32.jpg
33.jpg
34.jpg
35.jpg
36.jpg
37.jpg
38.jpg
39.jpg
40.jpg
41.jpg
42.jpg
43.jpg
44.jpg
 
 
SOUBOR KE STAŽENÍ (zdroj: Bayerischer Rundfunk):