Rota Javoří Pila
Rota (v nadmořské výšce 1 100 metrů) byla situována do mělčiny mezi Smrkový vrch a Rokyteckou slať s prameništi Rokytky. Dobruškovský letecký snímek z roku 1959 zabírá hned několik budov roty, jezírko a dopadovou plochu střelnice. I baráky roty Javoří Pila byly vystavěny systémem UBA/TUBA. Do současných dnů se dochovaly na částečně zalesněné mýtině rozvaliny základů budov, jezírko a plocha po střelnici.
Rota Javoří Pila od zaujetí sestavy v roce 1951 byla 16. rotou Sušické brigády, dislokovanou pod praporem na Modravě. Rok 1962 je spojen se zrušením praporu Modrava a přestěhováním roty Javoří Pila do nové lokality k silničce u Javořího potoka (nadmořská výška 1 065 metrů). Stará rota byla zbourána a nová rota byla vystavěna jako zděná (na dobruškovském leteckém snímku z roku 1962 se staví). V roce 1962 byla nová rota Javoří Pila pod č. 9 začleněna pod prapor Prášily. V roce 1964 byla přiřazena k praporu Kvilda.
V archivních materiálech se píše, že „v důsledku změn v rámci racionalizačních opatření došlo k 1. listopadu 1978 ke zrušení 6. roty Javoří Pila, 7. roty Březník a vytvoření nové roty Modrava, dočasně se sídlem na Javoří Pile.“ Rota Javoří Pila od tohoto data nově spadala pod prapor v Železné Rudě. I když se vesnice Modrava po zrušení praporu v roce 1962 už dávno nabízela jako sídlo pohraniční roty a rozkaz z roku 1978 už fakticky z Modravy rotu udělal, nikdy zde později nebyla. I když na konci 80. let se započalo s její výstavbou - na základech budoucí roty Modrava pak bylo postaveno sídlo podnikatele Bakaly. „Dočasná“ rota na Javoří Pile tak vydržela až do pádu železné opony na přelomu 80. a 90. let. V souvislosti se zrušením roty na Březníku v roce 1978, byli pohraničníci přestěhováni na Javoří Pilu a tato musela být rozšířena-zrekonstruována.
Rota Javoří Pila v 80. letech střežila prakticky celou lokalitu Modravských plání od západních svahů Černé hory až k Poledníku – v důsledku toho měla dva pikety, a to na Modravě a tzv. Švelské cestě (u Ptačí a Černohorské nádrže). Celý areál roty byl v roce 1999 zbourán Správou Národního parku Šumava. Zůstala jen budova bývalých stájí se seníkem a garáží. Připomeňme si k rotě Javoří Pila ještě zajímavý zápis z kroniky roty datovaný ke konci roku 1950: „Zároveň s námi stěhuje se sem k nám vedlejší rota, která s budováním nezačala, protože cesty jsou nesjízdné a tak z rozkazu poručíka Kroha jsme jim ubytovací budovu (ač neradi) pronajali!“ Zmiňovanou vedlejší rotou byla Roklanská slať (Soutok), která nemohla být pro naprostou odlehlost a neprostupnou sněhovou pokrývku v zimních měsících 1950/1951 vybudována. Pohraničníci z této roty tak dočasně obývali útvar na Javoří Pile, než se na jaře roku 1951 započalo s výstavbou pohraniční roty Soutok.
Na závěr k povídání o rotě Javoří Pila bych zmínil velmi poutavé vyprávění o službě od bývalého velitele této roty - Vladimír Mikuša na Javoří Pile sloužil v letech 1956-1961.
„Vzdálenost z roty na Modravu po silnici (jestli se tomu dalo říkat silnice, protože místy šlo o tzv. podvalovou cestu – bažiny se překryly kulatinou spojenou po stranách další kulatinou) byla cca 10 km. Rota sestávala ze dvou UBA baráků postavených kvůli bažinám na dřevěných kůlech. V jednom byly ubytovny mužstva, v druhém jídelna, politicko-výchovná světnice, kuchyně, sklady atd. Dále tam byl finský domek. Protože oba důstojníci, co jsme tam v té době sloužili (já jako velitel a můj zástupce-politruk), jsme byli svobodní, tak v půlce fiňáku jsme bydleli a v druhé půlce byly kanceláře. Poslední budovou byl zděný barák, využívaný jako stáje pro koně, a domácí zvířectvo (pravidelně jsme chovali dvě prasata a několik slepic). Součástí roty byl dřevěný altánek pro odpočinek, plácek jako nástupiště, volejbalové hřiště, výšková pozorovatelna, střelnice pro ostrou střelbu, kotce pro psy a psí kuchyně. Organizačně sestávala rota ze tří střeleckých družstev, jedno družstvo psovodů, kulometné družstvo s těžkým kulometem (Gorjunov vzor 43 na kolovém podvozku) a velitelské družstvo (spojaři, jezdci na koních, motospojka, staršina, provianťák, kuchaři). Na rotě bylo celkem osm koní, z toho čtyři tažné pro zapřažení do vozu (v zimě do saní) a čtyři jezdecké pro výkon služby hlídek a jako dopravní prostředek. Do péče o koně patřilo i sekání a sušení trávy na parcelách v okolí roty, jako zásoba krmiva (sena) na zimní období. V letním období se musely nalézt prostředky pro těžbu dřeva (po dohodě s pracovníky vojenských lesů, kteří nám přesně označili stromy k poražení) a vytvoření zásoby topiva na zimu.“
„Hlídka ve službě byla vždy složena tak, že velitel hlídky byl vyzbrojen samopalem (vzor 24/26) a člen hlídky puškou (vzor 52). Po přezbrojení v letech 1959-1960 měli oba samopaly (vzor 58). Každá hlídka navíc obdržela pro výkon služby signální pistoli. Při výkonu služby v prostoru mezi státní hranicí a drátěným zátarasem navíc každý člen hlídky byl vyzbrojen dvěma ručními granáty. Systém střežení v letním období byl převážně formou pozorovacích hlídek na výškových pozorovatelnách rozmístěných podél drátěného zátarasu, dále pořádkových hlídek, většinou na jezdeckých koních, které se pohybovaly v prostoru hraničního pásma a pořádkových hlídek na vytipovaných křižovatkách uvnitř hraničního pásma ke kontrole osob pohybujících se v hraničním pásmu. V noční době systémem skrytých hlídek. V celém úseku bylo vybudováno spojení klasickým zeleným izolovaným drátem po stromech. Každá hlídka byla vybavena sklápěcím mikrotelefonem, který stačilo připojit k zásuvce umístěné někde na stromě a samozřejmě na pozorovatelnách. Rádiové spojení se používalo pouze při výjezdu pátrací skupiny při poplachu, pomocí přenosné radiostanice. V zimním období (od října do května) systém střežení byl pouze kontrolou lyžnic a skrytými hlídkami. V celém úseku byl zakázán pohyb mimo vybudované lyžnice (tj. stopy po lyžích). Lyžnice vedly podél státní hranice, podél drátěného zátarasu, podél hranic zakázaného pásma a týlová lyžnice na hranici hraničního pásma, kterou střežila záložní rota praporu. Mezi lyžnicemi byly tzv. spojovací lyžnice. Ostatní prostor pokrytý sněhem byl nenarušený.“
„Rota střežila úsek státní hranice v délce cca 3.6 km ve členitém převážně zalesněném terénu, v levé části úseku cca v jedné třetině se šumavskou slatí. Hloubka zakázaného pásma od státní hranice činila v průměru 800-1200 metrů, hloubka hraničního pásma v průměru 8-10 kilometrů. Drátěný zátaras byl vybudován v celém úseku roty a sestával ze tří stěn. První byla vysoká cca 1.5 metru, pouze z ostnatého drátu. Střední stěna vysoká cca 2.5 metru, z drátěného pletiva s izolátory na sloupcích, na kterých byly upevněny vodiče elektrického proudu z ostnatého drátu ve výšce cca 25 cm nad sebou. Za střední stěnou následovala stěna v podstatě stejná jako první stěna. Za drátěným zátarasem ve směru od vnitrozemí byl vybudován orný pás, ale vzhledem ke členitosti terénu pouze v cca dvou třetinách šířky úseku. Podél drátěného zátarasu v poměrně krátkých úsecích byly vybudovány podchody pod drátěným zátarasem, z venku zamaskovány. Každá hlídka, která měla výkon služby v prostoru drátěného zátarasu měla klíče od podchodu.“
„Místo nějaké moderní signalizace jsme v letech 1956-1960 používali naprosto jednoduché signalizační zařízení, které vymyslel a realizoval náš spojař a které jsme pojmenovali „agentolap“. Bylo umístěno ve vnitrozemí ještě cca 500-800 metrů od drátěného zátarasu. To se vzala prázdná krabička od vojenského krému na boty. Po stranách se nalepily dva proužky pertinaxu, poté vyvrtaly dva maličké otvory. Poté se krabička přitloukla na nějaký strom asi tak do výšky 1 metr od země. Další stejná se umístila cca 100-150 metrů od ní, vše podél státní hranice. Mezi krabičky se natáhl jednoduchý slabounký drát, který byl v každé krabičce přerušen a spojen slabou pružinkou. Standardním vojenským zeleným kabelem byl přiveden proud cca 12 voltů tak, že fáze šla do drátku a nulák do těla krabičky. Celý úsek byl rozdělen do sektorů. Jakmile někdo ťukl do drátku, ten se natáhl a zároveň natáhl pružinku, která spojila kontakty. Totéž při případném přetržení nebo přestřižení drátku. Na rotě měl dozorčí bednu se zakresleným úsekem a u každého sektoru žárovku a zvonek. Bohužel to fungovalo i na srnky nebo jinou větší zvěř, takže poplachovka se mohla někdy ulítat. Jako další signalizační zařízení byly využívány tzv. výmetnice. Jednalo se o kovový držák zapíchnutý do země, do kterého se vložily světlice různých barev. Od výmetnice byl natažený tenký drátek, který při silnějším dotyku nebo přestřižení uvolnil úderník ve výmetnici a tím došlo k odpálení světlice. Výmetnice se instalovaly na tzv. nebezpečné úseky (průseky v lese, silnice), zejména v noční době a při nepříznivém počasí.“
„Dopravními prostředky na rotě byly koně (jak jezdecké, tak tažné do vozu a saní) a motocykl Jawa 250 Pérák, který nám byl dodán jako vysloužilý od armády. Také podle toho fungoval cca 2 měsíce v roce. Zásobování potravinami, pošta atd., bylo řešeno v létě vozkou s vozem, v zimě se sáněmi. Služební cesty na prapor, v létě na koních, v zimě na lyžích. Před vchodem na velitelství praporu na Modravě vedle brány a závory, bylo vybudováno úvaziště pro koně. Služba u vchodu měla za povinnost hlídat zde uvázané koně a tyto i napojit. Horší situace nastala v době, kdy napadlo více sněhu. Cesta na prapor již nemohla být protažena, takže nebylo možné použít tažné koně se sáněmi. Tak se vybralo 10-12 dobrovolníků, kteří natáhli prkénka a odjeli 10 km na Modravu. Tam nafasovali proviant, poštu atd. Od roku 1959 nám proviant vozil vrtulník v rámci cvičných letů armádních pilotů. Problém ale byl, že létal jenom za hezkého počasí. Jak zafoukal trochu více vítr nebo začalo sněžit, nastoupili opět dobrovolníci.“
„Za dobu mého působení na státní hranici jsme nikoho nezastřelili, neporanili a dokonce za těch skoro 6 let jsme měli jediné zadržení – člověka, který nám poté poděkoval, že jsme mu zachránili život. Vybral si totiž začátek května, kdy ve vnitrozemí již bylo teplé jaro, ale u nás nahoře dva metry sněhu. Vydal se pěšky za svým bratrem do Austrálie, v saku a polobotkách bloudil 5 hodin lesem ve dvoumetrových závějích, až ho našla naše hlídka, ležícího pod smrkem a málem zmrzlého. Museli jsme ho nést 5 km na rotu, kde jsme ho napojili čajem s rumem, půjčili teplé oblečení a teprve poté jsem případ oznámil na prapor, odkud si pro něj přijeli.“
V popisovaných letech hranici zakázaného pásma kopírovala linie elektrifikovaného drátěného zátarasu. Hranici hraničního pásma v popisovaném úseku pak kopírovala nynější turistická cesta z Modravy na Schätzův Les.
OBRAZOVÁ GALERIE K TÉMATU: letecká mapa z roku 1959 a 1962 (239-240, z toho stará rota 239, nová rota 240), topografická mapa z roku 1952 a 1966 (241-242, z toho stará rota 241, nová rota 242), stará rota ve 2. polovině 50. let (243-251, zdroj 243-245, 247, 249-251: Vladimír Mikuša, zdroj 246: kronika roty Javoří Pila, zdroj 248: Josef Lunga), nová rota v roce 1974 (252-256, zdroj 253-256: Josef Frýdl), nová rota v 80. letech (257-259, zdroj 258: kronika roty Javoří Pila), pikety (260-261, z toho na Modravě v roce 1984 260 a na Švelské cestě v roce 1979 261, zdroj 260: Jaroslav Kříček, zdroj 261: kronika roty Javoří Pila), demolice nové roty v roce 1999 (262), současný stav staré roty (263-284, z toho střelnice 281-284), současný stav nové roty (285-295).